Sałatka — zdrowe odżywianie

Zdrowo i smacznie – czy to w ogóle możliwe? Warzywa i owoce zawierają całą gamę witamin, lecz dlaczego spożywamy je tak rzadko?

Zdrowo, ale smacznie

Jak każdy wie, odpowiednia dieta jest, obok ćwiczeń, jednym z ważniejszych czynników w trakcie prowadzenia zdrowego trybu życia. Najlepszym, a dla niektórych najsmaczniejszym rozwiązaniem tego problemu jest wprowadzenie do swojej diety warzyw i owoców. Niezależnie od formy, spożywanie warzyw i owoców, pomoże dostarczyć do organizmu niezbędnych wartości odżywczych oraz witamin. Należy jednak pamiętać, że nie każda forma podania warzyw i owoców jest dla naszego zdrowia korzystna. Istnieją bowiem dania które, pomimo że zawierają bądź w całości są z warzyw, nie należą do zdrowych. Najlepszym przykładem tutaj jest jedno z najpopularniejszych dań większości fast-foodów, czyli frytki smażone na głębokim oleju, pomimo że z definicji są tworzone z warzyw, jednak poprzez proces smażenia na głębokim tłuszczu zuboża się ilość witamin E oraz A, a także powstają związki, które mogą prowadzić do różnych chorób jak na przykład miażdżycy czy nawet chorób nowotworowych.

sałatka z mięsem

Kolorowa bomba witaminowa

Do wprowadzania warzyw do naszej diety najlepiej sprawdzają się sałatki, zawierają one dużo surowych warzyw dzięki czemu, żadne wartości odżywcze i witaminy nie zanikają jak podczas poddawania ich obróbce. Sałatka może być dobrym pomysłem na przekąskę, obiad czy deser, oraz można ją podawać do niemal każdej okazji.
Nie ulega wątpliwości, że przekąski stworzone z warzyw i owoców zawierają w sobie pełną gamę witamin, dzięki czemu czemu można zostawić pigułki i sięgnąć po mieszankę czegoś bardziej naturalnego.

Nie tylko przekąska

Warzywa i owoce są nie tylko dobrą przekąską, mogą zastąpić także poszczególne posiłki:

śniadanie/kolacja – mogą być dodatkiem do dań, ich uzupełnieniem lub całym posiłkiem. Przykładem może być roszponka i pomidory do jajecznicy, owoce w musli czy sałatka owocowa lub warzywna.

obiad –  w przypadku obiadu warzywa w większości przypadków mają miejsce na stołach zazwyczaj jako element lub dodatek do dania, rzadziej jako cały posiłek. Jeśli do sałatki warzywnej dodamy mięso (najczęściej z kurczaka), i/lub kasza, makaron czy ryż, można uzyskać pełnoprawny i sycący posiłek.

deser – można użyć zarówno owoców, jak i warzyw, koktajle, jogurty, czy sałatki owocowe. Można również upiec ciasta na bazie warzyw czy owoców, popularne są szarlotki, ciasta marchewkowe czy lub te z dodatkiem szpinaku.

Sałatka owocowa

Nie tylko wegetarian!

Wiele osób uważa, że “sałata to jedzenie dla królików, a nie dla ludzi”. Niektórzy też wspominają, że jeśli chcieliby być wegetarianinem to by byli. Wynika to prawdopodobnie z nieznajomości tematu, gdyż wiele sałatek zawiera w sobie mięso czy owoce morza. Jeśli jakiś składnik sałatki który, jest podany w przepisie, nie odpowiada nam, to bez problemu można zastąpić go innym lub odrzucić, a także można dodać swoje własne. Warto jest improwizować, ponieważ czasem można zasmakować rzeczy, o których nigdy byśmy nie pomyśleli, że mogą być smaczne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *