Formy reklamy w internecie.
Marketing internetowy — jaki jest? Jakie są jego rodzaje? Jaka jego forma jest najbardziej skuteczna? Reklama to słowo, które na pewno nie jest nikomu obce, ale reklama w internacie to coś więcej niż prosty banner czy reklama AdWords.
Należy pamiętać, że marketing internetowy to zespół wielu elementów, przez co ciężko jest zebrać je wszystkie. Z uwagi na to, że niektóre z form marketingu się przenikają, dochodzą nowe techniki. Przez co prowadzenie kampanii wiąże się z ciągłą obserwacją rynku, wdrażaniu rozwiązań i dbaniem o ciągłość. W naszym artykule pokrótce postaramy się przedstawić te najbardziej podstawowe i przedstawić nasz „podział” form reklamowych w Internecie.
Może zaczniemy od tego, że Internet to medium stosunkowo młode, stale się rozwija i rozrasta, to samo tyczy się marketingu internetowego i reklam, są bardziej trafne i „inteligentne”. Na potrzeby naszego artykułu dokonamy nieszablonowego podziału technik marketingu internetowego na bezpośrednie i niebezpośrednie, zaczynamy.
Reklama bezpośrednia jest…
Sposobem dotarcia do potencjalnego klienta w sposób bezpośredni oczywiście, poprzez na przykład, reklamy w serwisie YouTube, Facebook, artykuły sponsorowane, bannery reklamowe. Są to techniki, w których na pierwszy rzut oka jest widoczna ingerencja reklamodawcy, reklama nie ukrywa tego, że jest reklamą. Istotne jest, że wyświetla się w odpowiednich miejscach, w odpowiedni sposób a samo spostrzeżenie reklamy nie jest trudne. To, co ważne w tego typu działaniach marketingowych, to fakt, że reklamy są wyświetlane od razu i generują konwersję natychmiastowo po rozpoczęciu kampanii reklamowej. Z drugiej strony w tych przypadkach nie ma żadnych długofalowych korzyści, ponieważ reklamy są wyświetlane przez określony czas, po zakończeniu emisji należy albo przedłużyć, albo zakończyć kampanię reklamową. Do takich typowych reklam bezpośrednich możemy zaliczyć Linki sponsorowane w wynikach wyszukiwania (gogle Ads), Facebook Ads, e-mail marketing, marketing automation, reklamy na YouTube czy też proste banery reklamowe widoczne na stronach internetowych.
Z kolei reklamy niebezpośrednie…
To takie gdzie działanie reklamy dla przeciętnego Kowalskiego jest niezauważalne, bez posiadania specjalnej wiedzy nie będzie wiedział że ma do czynienia ze sprytnie przemyślanym marketingiem reklamowym, tylko ze zwykłym wpisem na Facebooku bądź trafnym wynikiem wyszukiwania w przeglądarce. Dobrym przykładem niebezpośrednich działań marketingowych może być pozycjonowanie, które jest celowym, przemyślanym i długofalowym procesem mającym na celu wypromowanie strony w organicznych wynikach wyszukiwania, tak aby na daną frazę nasza strona była, jak najwyżej (tak naprawdę snippet dotyczący naszej strony). Innymi formami reklamy niebezpośredniej może być fanpage na Facebooku (nie mylić z Fb Ads), Twitterze czy Instagramie i publikowaniu na nich odpowiednio dobranych i ciekawych dla użytkowników postów. Kolejnym przykładem jest marketing szeptany, czyli „naturalny” sposób promowania witryny internetowej w Sieci i trafiania do docelowej grupy odbiorców. Ważny jest także Content marketing, polega on na opracowaniu dobrej i ciekawej treści do specjalnej, docelowej grupy naszych klientów. Umieszczanie ciekawych artykułów odpowiednio przygotowanych pod kątem pozycjonowania na tematycznych stronach z linkami odsyłającymi do naszej strony zalicza się do niebezpośrednich działań marketingowych. Istotne jest to, że „reklamy” tego typu przynoszą długofalowe korzyści, a koszty rozłożone są w czasie. Trzeba jednak uzbroić się w cierpliwość, ponieważ wymiernych korzyści nie uzyskamy od razu, jak to jest w przypadku reklam bezpośrednich.
Podsumowując formy reklam i marketingu internetowego
Jak widzimy do dyspozycji mamy naprawdę wiele taktyk marketingowych, każda z nich ma swoje plusy, jak i minusy. Najlepsze efekty daje nieograniczanie się do jednej formy reklamy, a korzystanie z kilku jednocześnie i wykorzystywanie ich zalet. Odpowiedni dobór różnych form marketingu pomoże sprawniej i efektywniej osiągnąć wymagane cele. Typów reklam jest naprawdę wiele, a to, co przedstawiliśmy w naszym artykule, to tylko kropla wody w morzu reklam.