BiznesInternetNajnowsze

Jakie rozszerzenie domeny wybrać?

Każdy, kto zakłada stronę internetową, dochodzi do momentu, w którym musi podjąć decyzje, jakie wybrać rozszerzenie strony internetowej? Jakie będzie najbardziej odpowiednie dla naszej działalności?

Rozszerzeń jest wiele, jedne są biznesowe inne z kolei informacyjne, rządowe, każde rozszerzenie oznacza inną formę działań. Pierwsze pytanie, jakie musimy sobie zadać to, jaki jest charakter naszej działalności, firmy i jaki zasięg ma mieć nasza witryna.

Jakie są rozszerzenia i jakie wybrać?

Decydując się na jakieś rozszerzenie, możemy wybierać pomiędzy rozszerzeniami tylko najwyższego stopnia (.pl, .eu, .org) lub zawierającymi drugi stopień, rozszerzeniami dwuczłonowymi (com.pl; edu.pl; biz.pl). Poniżej przedstawiamy podstawowy podział  rozszerzeń.

Funkcjonalne

W założeniu rozszerzenia te są przeznaczone dla domen tworzonych dla instytucji i organizacji, o charakterze przeważnie publicznym. Przykłady tego typu rozszerzeń to:

  • .org — Rozszerzenie skierowane do organizacji „non-profit”, stowarzyszeń, instytucji charytatywnych i firm zajmujących się oprogramowaniem open source.
  • .net — Należy do grupy domen globalnych, międzynarodowych. Jest domeną dla firm zajmujących się siecią Internet, jednak tak naprawdę jest domeną otwartą dla wszystkich.
  • .edu — Jest końcówką kierowaną do działalności związanych z edukacją, szkół publicznych, jak i prywatnych, uczelni itp.

Narodowe i międzynarodowe

Rozszerzenia krajowe są skierowane dla strony z określonego Państwa, określające pochodzenie oraz odbiorców strony internetowej.
Przykładami tego typu rozszerzeń są:

  • .pl — Jest domeną narodową Polski. Decydując się na nią, podkreślasz, że twoja firma świadczy działalność na terenie całego kraju. Jest też zarazem najbardziej rozpoznawalna na terenie naszego kraju, wiele firm świadczących usługi w kraju decyduje się na tego typu rozszerzenie.
  • .de — Jest domeną narodową Niemiec. Skierowana dla firm świadczących usługi głównie na rynku niemieckim.
  • .eu — Ma charakter międzynarodowy. Wybierając ją, stawiamy w rynek europejski i akcentujemy pochodzenie naszej działalności.

Regionalne

Domeny zadziwiające drugi stopień, przeważnie zawierając nazwę krainy geograficznej. Przykładami rozszerzeń regionalnych są domeny, gdzie strony w większości przypadków skierowane są do lokalnej społeczności, mogą to być lokalne media prasowe, telewizyjne czy strony informacyjne o danej miejscowości, powiecie czy krainie geograficznej:

  • .beskidy.pl — Storna internetowa o zasięgu regionalnym, skierowana do firm o zasięgu lokalnym, w tym wypadku rynek beskidzki.
  • .krakow.pl — Domena skierowana do mieszkańców Krakowa i okolic. Przykładem mogą być witryny lokalnych krakowskich dzienników prasowych i inne media publiczne.

Polskie domeny

Domena jest zarazem funkcjonalna, jak i narodowa, zawiera w sobie typ działalności i krajową domenę np. .gov.pl. Przykładem użycia tego typu rozszerzenia domenowego są strony rządowe i administracji publicznej np. msz.gov.pl, czyli witryny Ministerstwa Spraw Zagranicznych.
Przykładowe rozszerzenia w tej kategorii to:

  • .edu.pl — Przeznaczona dla instytucji naukowych działających w Polsce.
  • .biz.pl — Domena biznesowa, dla działalności w Polsce.
  • .gov.pl — Rozszerzenie zarezerwowanie głównie dla administracji publicznej.

To, jakie rozszerzenie dobrać dla swojej witryny?

Jak widać, wybór odpowiedniego rozszerzenia nie jest łatwy, w naszym artykule przedstawiliśmy tylko zalążek góry lodowej, ponieważ rozszerzeń domenowych jest cała masa i to dosłownie. Z tego względu nie uwzględniliśmy bardzo egzotycznych rozszerzeń, jak .vip, .sklep itp. Jednak nie jest to sztywne przypisanie określonego rozszerzenia w zależności od tematyki witryny internetowej. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby polskiej witrynie nadać rozszerzenie .eu, a nie tylko i wyłącznie .pl. Typ rozszerzenia nie definiuje działalności strony, a jest wskazówką dla internatów, którzy odwiedzają dane portale, serwisy, sklepy internetowe, aby wiedzieli czego mniej więcej mogą się spodziewać.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *